Vis relatert innhold

Smartere og mer attraktiv kollektivtransport i 2030

Langsiktig planlegging og smartere løsninger kan få flere på toget. Foto: Mads KristiansenLangsiktig planlegging og smartere løsninger kan få flere på toget. Foto: Mads Kristiansen

Langsiktig planlegging, et sømløst kollektivtilbud der kundene kan kombinere buss, tog, trikk, t-bane og taxi og smarte teknologiske løsninger. Det er oppskriften på å få flere til å velge å reise kollektivt i 2030.

Geir Isaksen– Vi må nå ta de langsiktige valgene som gjør at vi kan sikre et godt kollektivtilbud til flest mulig også i fremtiden, sa konsernsjef Geir Isaksen i NSB på Zerokonferansen onsdag.

– Når stadig flere velger å reise med toget, skyldes det ikke beslutninger tatt i dette året, men beslutninger vi har tatt mange år tilbake, sier Isaksen.

Men kapasiteten på togene vil være sprengt i rushtiden i løpet av få år om ikke det tas grep.

– Planleggingen for 2030 begynner i dag. De beslutningene som tas de nærmeste årene avgjør om vi, sammen med andre aktører, klarer å løse kapasitetsutfordringen. Vi må sikre en fornuftig byutvikling, sikre bedre infrastruktur, nytt togmateriell og sørge for at vi har kompetente ansatte, understreker han.

Sømløse reiser

– Vi jobber hele tiden for å senke terskelen for å reise kollektivt. Det skal være enkelt og attraktivt å reise miljøvennlig. Bedre koordinering av kollektivtransporten må på plass og det er viktig med gode knutepunkter som gjør det enkelt å bytte fra buss til tog, t-bane, trikk eller ferge, sier Isaksen.

Med smidige knutepunkt og et godt koordinert rutetilbud med hyppige avganger, sparer man også tid.

– Det er viktig at tog og buss går så hyppig og er så koordinert at folk slipper å kikke på tidtabellen, men kan vandre ned til stoppestedet vel vitende om at neste tog er rett rundt svingen, understreker han.

Selvbetjente og fornøyde kunder

NSBs billettapp er en suksess. Hver fjerde kunde har nå billetten på mobilen. Billettappen er til nå lastet ned 1,3 millioner ganger.

– Klarer vi også å senke terskelen for å reise kollektivt gjennom brukervennlige teknologiske tjenester har vi kommet svært langt. Det vil bli flere nye tjenester i årene som kommer som et resultat av tilgangen til offentlige data som vi kan utvikle til gode tjenester, sier Isaksen.

En slik tjeneste er TIDR som NSB nylig presenterte. Den gir deg reiseinformasjon for hele Kollektiv-Norge. Dermed kan du uavhengig av transportmåte planlegge reisen din raskere og bedre uansett hvor i landet du skal reise.

Erklærer grønt skifte

NSB konsernet har også signert ZEROs erklæring om et grønt skifte til fornybar tungtransport, sammen med 60 andre store aktører. Les mer hos zero

Publisert: 28.10.2015, 12.30