Nettbuss-Sverige

Satser på lønnsom vekst

Nettbuss har 6 prosent av det svenske bussmarkedet. Målet er å vinne nye anbud og fortsette veksten.

I 2002 kjøpte Nettbuss det svenske busselskapet Orusttrafiken. Siden har virksomheten vokst. Det skal den fortsette å gjøre.

– Vi ønsker vekst, men lønnsomhetskravet ligger fast, slår VD Stefan Magnusson i Nettbuss Sverige fast.

Nettbuss Sverige har 1500 ansatte, 630 busser og omsatte i 2013 for 1,3 milliarder kroner. 

Sterk vekst

Etter et svært tøft 2012, der man kuttet ned på avskrivningstiden på bussene fra 12 til 10 år, går det nå bedre økonomisk for Nettbuss Sverige. Det skyldes blant annet et knallhardt arbeid med å få ned kostnader på blant annet vedlikehold og skader.

Magnusson mener at bussbransjen nå er i en veldig heldig posisjon, og peker på den sterke veksten for eksempel Stockholm opplever.

– Når Stockholm vokser i innbyggertall med to fulle leddbusser hver eneste dag, skjønner man at alle ikke kan reise med egen bil, sier han.

Artikkelen fortsetter under bildet

nettbuss-ansatte (foto)
Depotsjefene Ove Svedberg, Lena Holmberg og Thomas Peterson sammen med sjåførene Masoud Medbeigi, Robaj Regjep og Fakhradin Cheshmzani.

Smått og godt

Det lille i det store, er mantraet som gjentas i Nettbuss Sverige. Enheter opp til 50 ansatte gir få konflikter, engasjerte ansatte og god kvalitet.

– Det at vi etablerte tre avdelinger med hver sin sjef på ett og samme bussdepot i Gøteborg har vært et positivt grep. Vi opplever både høyere kundetilfredshet, lavere sykefravær og at de ansatte i større grad har forståelse for det vi jobber med hver eneste dag for å levere et best mulig produkt, sier HR-sjef Hans Båmstedti Nettbuss Sverige.

Ekspressbuss-suksess

Nettbuss Express utvider stadig rutetilbudet, samtidig som de har Sveriges mest fornøyde kunder. Nettbuss Bus4You har toppet listen på Svensk Kvalitetsindeks fem år på rad.

Artikkelen fortsetter under bildet

komfortable-busser (foto)
Nettbuss Bus4You tilbyr høy komfort - og har Sveriges mest fornøyde kunder.

– En viktig grunn til det er at vi har lagt vekt på det gode vertskapet. Vi har jobbet mye med å få gjestene til å føle seg velkomne om bord på bussene. Tallet på reisende har økt jevnt og trutt – og vi har også god lønnsomhet, sier Mats Johansson, VD i Nettbuss Express.

Bus4You satser i Sverige på topp moderne dobbeltdekkere, der øverste etasje er reservert for de som er villig til å betale for ekstra komfort. Strøm ved sitteplass, trådløst intranett og skinnseter er selvfølgelig også på plass.

Nylig ble det etablert en ny ekspressbussrute mellom Oslo og Stockholm. Og Nettbuss Express skal vokse.

– Vi skal være ekspansive og ta en tydelig posisjon i Sverige. Det betyr at det nok kommer noen nye bussruter også i år, sier Johansson.

Publisert: 13.01.2015, 10.19