Vis relatert innhold

Mer fornøyd med NSB

Flere tar toget. Foto: Knut Bry

En ny undersøkelse gjennomført av IPSOS MMI viser at 60 prosent av befolkningen hadde et godt inntrykk av NSB i mars måned. Det er det beste resultatet siden målingen startet i september 2009.

– Det er svært gledelig å se at kundene er mer fornøyd enn de har vært før. Omdømmeundersøkelsen viser at NSB er på rett vei. Hos egne kunder har 68 prosent et godt inntrykk av NSB. Folk synes det fungerer bedre, og dette kan også ha sammenheng med nye og bedre tog og ruteendring fra desember i fjor. I tillegg har vi den beste punktligheten over lang tid, og kundene strømmer til toget, sier NSBs konsernsjef Geir Isaksen.

De tre siste årene har NSB hatt en passasjervekst på 20 prosent, til 62 millioner reiser i 2014. For å møte denne kraftige etterspørselen settes det inn et nytt tog hver tredje uke. NSB har kjøpt inn totalt 81 nye tog.

– Forsinkelsestimene på togene våre har gått ned i perioden 2013-2015 med 21 prosent, og vi har stadig færre forsinkelsestimer per måned. Noe av årsakene til nedgangen er godt vedlikehold som gjør at hvert togsett kan kjøre lenger før det oppstår feil. I tillegg er de nye togene veldig stabile. En annen årsak til forsinkelser var mangel på personell, og med rekruttering har dette blitt bedre. Forsinkelser på grunn av for lange opphold på stasjonene er også redusert, blant annet gjennom bredere dører på togene og bedre merking på plattformer, sier han.

Omdømmeundersøkelsen viser også at kundene setter pris på at NSB er et innovativt selskap. Blant annet har 1 million reisende lastet ned NSB appen i 2014, og NSB er blant de aller første transportaktørene som lanseres på Apple Watch.

– Årsresultatene til NSB for 2014 viser en stabil drift med et driftsresultat på mer enn 2 milliarder kroner. Det er det beste økonomiske resultatet i selskapets historie, sier Isaksen.

 

Publisert: 04.05.2015, 09.11