Vis relatert innhold

Fremtidens bussjåfør

Nettbuss-lærling3– Jeg gleder meg til å gå på jobb hver eneste dag. Og begynnerlønn på 400 000 for en 20-åring? Det er jo kjempebra, fastslår Nettbuss-lærling Markus Luzajic.

Det er behov for 1000 nye bussjåfører hvert år frem til 2030. Norges yngste bussjåfør, Markus Luzajic, er sjåførfremtiden til Nettbuss.

Konkurransen i bussbransjen er knallhard, og det knives om å vinne anbud. Men nå har selskapene funnet sammen – i et håp om å løfte frem bussjåfør som et yrke det er verdt å satse på.

Nettbuss-lærling-elise_hannestadEn ny rapport konkluderer med at det er behov for 1000 nye sjåfører årlig her til lands – selv når en gjør en forsiktig beregning. Det er en utfordring når det i dag kun utdannes 300 sjåfører – og antallet synker år for år.

– Bransjen som helhet er på vei utfor et stup. Vi er helt nødt til å lykkes med tiltak for å klare å dekke opp behovet for nye bussjåfører, sier Elise Hannestad, HR-sjef i Nettbuss.

Med NHO Transport i spissen har Nettbuss og andre norske busselskap funnet sammen for å vise ungdom, foreldre og skolerådgivere at bussjåfør er et yrke de ikke bør velge bort.

Norges yngste

Markus Luzajic er lærling ved Nettbuss-avdelingen i Lommedalen utenfor Oslo. I fjor sommer ble han Norges yngste bussjåfør. Senere i år blir han Norges yngste faglærte bussjåfør. Og ifølge Hannestad er han det perfekte eksempelet på fremtidens bussjåfører.

– Jeg trives utrolig bra her hos Nettbuss. Jeg har faste arbeidstider i turnus, og det er lett å få jobb, venner, fritid og trening å gå opp. Og det er vel ikke mange 20-åringer som har 400 000 i begynnerlønn, sier Luzajic, og peker på at han som 19-åring er ferdig utdannet – med lønn og ikke studiegjeld.

Han tror bussjåføryrket passer mange flere unge enn de som faktisk velger det. Trolig fordi de ikke kjenner godt nok til det som ventes av en bussjåfør.

Selv hadde han tenkt å bli lastebilsjåfør. Men hvordan får en jobb og privatliv til å gå opp når en kjører bil langt ut i Europa, med mobilen som sin beste venn?

– En av grunnene til at jeg valgte å bli sjåfør er at jeg ikke er alene i bilen. Det er alltid kunder å snakke med. Og jeg har jo vokst opp her, så det er mange kjente å snakke med i løpet av en dag, forteller han.

Tallene viser at det er et skrikende behov etter nye sjåfører. Luzajic understreker at jobben er svært sikker, det er ingen fare for å bli arbeidsledig med det første.

– Og som bussjåfør er du din egen herre. Du har et stort ansvar, men du har ingen sjef hengende over deg og forteller deg alt du skal gjøre, sier han.

Ikke alle egnet

Elise Hannestad understreker at det ikke er slik at alle som utdannes som yrkessjåfører er egnet som bussjåfører.

– Sjåførene våre må ha de rette holdningene. De må være både kundeorienterte, opptatt av sikkerhet og ha en kundevennlig kjørestil, understreker Hannestad.

Sjåfører som ikke oppfyller disse kravene kan koste Nettbuss dyrt i form av tapte bonuser – eller bøter fra oppdragsgiver.

Derfor er det svært viktig for Nettbuss å «få kloa i» sjåførene så tidlig som mulig, slik at de virkelig får kvalitets- og servicekulturen til Nettbuss under huden så tidlig som mulig.

Per i dag har Nettbuss 26 lærlinger rundt om i Norge. Disse følges grundig opp, både av lokal ledelse, Nettbuss egne kompetansesentre og godkjente læresteder.

For det er ingen tvil om at tilgang til de beste sjåførene er et klart konkurransefortrinn.

Markus Luzajic

Bør velge Nettbuss

Markus Luzajic stortrives i Nettbuss, og er ikke i tvil om at yrket og arbeidsplassen kan anbefales mange andre ungdommer.

– Klarer du å holde holdet kaldt i stressende situasjoner, er dette jobben for deg, fastholder Markus.

Undersøkelser viser at en av tre har lese- og skrivevansker. Mange av disse har imidlertid andre ferdigheter som gjør at de vil bli helt utmerkede, serviceinnstilte bussjåfører.

Nettbuss har etter hvert opparbeidet seg god kompetanse på individuell opplæring, og kan vise til meget gode resultater også med lærlinger som har lese- og skrivevansker.

– Vi har ingen tall på ansatte med lese- og skrivevansker, men spør vi rundt om i organisasjonen, så kan mye tyde på at nivået i hvert fall ligger på rundt 60 prosent av sjåførene våre. Vi jobber derfor mye for å sikre god opplæring av disse med alternative metoder, sier Hannestad.

Markus er i hvert fall ikke i tvil. Mens det var fristende å ta dagen hjemme i senga da han gikk på skolen, skjer det aldri etter at han startet i Nettbuss.

– Jeg gleder meg til å stå opp og gå på jobb hver eneste dag, sier han.

Selvkjørende fremtid?

Noen har hevdet at bussjåfør ikke er noe fremtidsrettet yrke, fordi selvkjørende busser etter hvert kommer.

Det avviser Hannestad på det sterkeste.

– Selvkjørende busser vil være aktuelle i bykjerner. Men også her vil det være behov for bemanning, blant annet for å ivareta sikkerheten til dem som er om bord. Men samtidig kjører vi buss en rekke steder der bruk av selvkjørende busser er helt utenkelig. Mange steder må sjåføren for eksempel legge om til kjetting på vinteren. Det kan ikke selvkjørende busser gjøre, sier hun.

I undersøkelsen som konkluderer med behovet for 1000 nye sjåfører årlig er også selvkjørende busser regnet inn.

– De som velger å bli bussjåfør har en sikker jobbfremtid i uoverskuelig fremtid, fastslår Hannestad.

Publisert: 23.03.2017, 09.46