Vis relatert innhold

Fortalte om NSB – ledende på selvbetjente kunder

Billett-watch

Ingen andre togselskaper har klart å gjøre kundene så selvbetjente som NSB. Det fortalte konsernsjef Geir Isaksen om under konferansen Smart Rail Europe i Amsterdam nylig.

NSBs innsats for å få selvbetjente kunder har vekket internasjonal oppsikt. Ingen andre togselskaper har klart å få kundene til å kjøpe billettene på app, nett og automat i samme grad som NSB.

Derfor ble konsernsjef Geir Isaksen invitert til den internasjonale jernbanekonferansen Smart Rail Europe i Amsterdam denne uka.

Isaksen understreket at jernbanereform og konkurranse har endret NSB. Men han var samtidig opptatt av at NSB er nødt til å se fremover.

– Det er naturlig å reagere med motstand mot endring. Men vi må se på dette som en mulighet og ikke en trussel, sa Isaksen.

Isaksen trakk frem digitalisering som en av NSBs muligheter for fremtiden. Ikke bare  er NSB langt fremme i å bistå kundene til å bli selvhjulpne i billettkjøpet. Digitaliseringen gjennomsyrer organisasjonen fra lokføreres og konduktørers togbrett til hvordan vi bruker kundedata til å lage de beste ruteplanene og utforme det beste kundetilbudet.

– Vi vet lite om fremtiden. Men vi vet med sikkerhet at digitalisering og innovasjon blir viktig for NSB fremover. Vi skal jobbe for å få til smarte og sømløse reiser fra dør til dør for kundene våre, sier Isaksen.

Isaksen fikk også spørsmål om de vakre togreisene Norge har å tilby – med Flåmsbana og Raumabanen i spissen. Isaksen svarte at digitalisering også vil være viktig her. Både for å sikre at vi skreddersyr reisetilbudet på best mulig måte, men også for å legge til rette for at både privatpersoner og de store turoperatørene kan bestille togreiser på en enkel og rask måte.

Amsterdam-møte

Geir Isaksen (med mikrofon) satt i panelet sammen med representanter fra jernbanene i Tsjekkia og Nederland, EU-kommisjonen og jernbaneorganisasjonen CER.

Publisert: 06.04.2017, 12.26