Foto. Torgeir Apalset styrer toget fra sin posisjon foran vognene fylt med flydrivstoff. Foto

CargoNet fjernstyrer flybensinen

Radiostyrt lokomotiv: Det høres nesten ut som et leketøy. Men CargoNet tar i bruk kjent teknologi for å fjernstyre lokomotivene, og for å kunne gjøre jobben mer effektivt.

Vi snakker her om et lokomotiv på 23 meter og som veier 133 tonn. Motoren yter 4 250 hestekrefter. Kanskje er det Norges største radiostyrte kjøretøy?

– Med dette lokomotivet kan bremseprøven gjøres mer effektivt og lokomotivføreren kan sette sammen tog alene, sier lokfører Torgeir Apalset i CargoNet.

Jetfueltoget mellom Sjursøya og Gardermoen er lastet med drøye 1,15 millioner liter flydrivstoff, og har en totalvekt på drøye 1 500 tonn. «Pelle Parafin», som lokførerne har døpt toget, kjører to ganger i døgnet fra Sjursøya til Oslo lufthavn og sørger for at det er nok drivstoff til alle flyene. I gjennomsnitt går det med rundt to millioner liter flydrivstoff i døgnet.

– Fjernstyringen gjør det mulig for meg å gjøre bremseprøven raskere, og med lokomotivet bakerst kan jeg styre trygt fra min posisjon foran det 334 meter lange toget.

Mer effektivt

– For oss i CargoNet er dette et eksempel på nye, effektive måter å jobbe på som viser at vi i enda sterkere grad enn før vil bruke fremtidsrettede løsninger, sier administrerende direktør Arne Fosen i CargoNet.

Mange operasjoner kan gjøres med færre folk, og nettopp dette har vært viktig for å sikre at vi fortsatt har en trygg og god arbeidsplass å gå til. Det siste året har CargoNet totalt klart å kutte kostnader med om lag 100 millioner kroner, forteller Fosen.

Lokførerne kan gjøre mer på kortere tid, spesielt der det veksles mellom diesellok og elektrisk materiell og mye skifting. CargoNet bruker fjernstyring på Sjursøya, og vil etter hvert også bruke det på tømmerterminaler. Fjernstyring passer spesielt bra på steder der det ikke er fullt kjør hele tiden og der arbeidsoppgavene ikke er konstante.

Vekst i flytrafikken

– Flytrafikken vokser og behovet for mer drivstoff til flyplassen vil bare øke med årene, og vi er klar til å påta oss en forventet økt vekst i flytrafikken fra Oslo Lufthavn og det økte behovet for drivstoff som følger av dette, sier Fosen.

Ut på tur

– Vi lokførere i CargoNet sier ikke at vi skal på jobb, vi sier at vi skal på tur, sier en entusiastisk Torgeir Apalset og viser hvordan det nyinnkjøpte utstyret fungerer.

Rundt 40-50 lokførere er sertifisert til å kunne fjernstyre lokomotivene. En håndfull EL-16 lokomotiv vil også få ettermontert utstyr for fjernstyring i tillegg til de to lokomotivene som kjører flydrivstoff.

– Når vi er i bevegelse, skal vi være fremst i kjøreretningen, og da kan jo lokomotivet være flere hundre meter bak meg, forklarer Apalset.

Spesielt ved bremseprøving er det en fordel. Radiostyringen bidrar til at denne prosedyren blir mer effektiv. 

Om lokomotivet

  • 16 sylindere (V16)
  • Slagvolum på 189 liter
  • Drivstofftank rommer 6 500 liter diesel
  • Sandkasse rommer 500 kilo sand
  • Oljetank rommer 1 300 liter olje
  • Motor yter 4 250 hestekrefter
Publisert: 10.09.2015, 07.54