Vis relatert innhold

Årsresultat 2018: Fortsatt reisevekst og et godt resultat

geir_isaksen_2018_1

Stadig flere velger å reise miljøvennlig med tog og buss. NSB-konsernet opplever derfor nok et år med reisevekst og leverer et resultat før skatt på 585 millioner kroner i 2018.

– NSB-konsernet leverer et godt økonomisk resultat der både buss- og persontogvirksomheten bidrar med økte driftsinntekter og gode økonomiske resultater, sier konsernsjef i NSB-konsernet, Geir Isaksen.

Flere reiser kollektivt  
I 2018 ble det gjennomført 70,7 millioner reiser med NSBs tog i Norge. Dette er en reisevekst fra 2017 på over 6,4 prosent.  

 – Vårt mål er at flere velger å reise miljøvennlig med buss eller tog. Det er derfor gledelig at flere velger å ta toget, sier Isaksen.

Skarp konkurranse
I oktober 2018 ble det offentliggjort at Go-Ahead ble tildelt kjøringen på Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen fra 15. desember 2019. NSB ble innstilt som nummer to. I desember 2018 leverte NSB inn tilbud på kjøring på de syv togstrekningene i den såkalte Pakke Nord, som avgjøres i juni 2019. Samme måned ble underlaget for konkurransen om Pakke Vest offentliggjort.

– Vi har selvsagt ambisjoner om å vinne de neste anbudene i nord og vest, men vi er forberedt på skarp konkurranse, sier Isaksen.

 Bussvirksomheten vår har lykkes godt i anbudsmarkedet i Norge, og ekspressbuss går godt i både Norge og Sverige. Busskundene er også fornøyde, og Nettbuss Bus4You gikk også i år til topps på svensk kvalitetsindeks årlige måling av transportselskaper i Sverige.

– Vi er godt fornøyd med at vi i bussvirksomheten har beholdt markedslederrollen i Norge i et år hvor mange av våre eksisterende oppdrag har vært ute på anbud. Det viser at Nettbuss er konkurransedyktig og at medarbeiderne gjør en svært god jobb, sier Isaksen. 

Gods på bane i krise
Godsaktørene på jernbanen har slitt med lønnsomheten i mange år. Konkurransen mot godstransport på veiene er hard, og CargoNet har derfor iverksatt omfattende effektiviserings- og forbedringstiltak i kombinasjon med arbeid for å forbedre rammebetingelsene for gods på bane.

– Vi er inne i en alvorlig situasjon der alle muligheter for å sikre stabil og lønnsom drift i CargoNet vurderes, sier Isaksen.

Last ned NSBs Års- og bærekraftrapport 2018 her