Vis relatert innhold

Espen Kristiansen, merkevaresjef i NSB

Espen Kristiansen

Hvordan er arbeidsdagen din?

Jeg har ingen dager som er like og  deltar i mange ulike prosesser. Målet mitt er alltid å sette kunden i fokus. Vi skal sørge for NSB skaper forventninger som vi kan innfri.  Jeg prøver med andre ord og bidra til  at det er samsvar mellom det vi sier og det vi gjør. En vanlig arbeidsdag kan inneholde alt fra abstrakt strategiarbeid til veldig konkret design av alt fra tog til uniformer.

Hva liker du best med jobben?

Det jeg liker aller best er at jobben er viktig. NSB er en samfunnsaktør. Det er gøy å jobbe med en merkevare som betyr mye for veldig mange, og som mange mener noe om. I tillegg jobber det mange fantastiske mennesker her. Vi har mange kompetente og dyktige medarbeidere.

Hva er bakgrunnen din?

Av utdannelser er jeg siviløkonom og MBA i merkevareledelse. Jeg har jobbet en rekke steder innen medier og reklame - blant annet i Capa kinoreklame. Jeg har også vært medierådgiver i Maxus og jobbet med søkeordsmarkedsføring i Synlighet. Men jeg er i bunn og grunn en enkel hockeyspiller fra Ski.

Hva spør folk om når du forteller hva du jobber med?

Det første folk spør om er nok hvorfor togene ikke går i rute og hvorfor de ikke får god nok informasjon når togene er forsinket. Men når jeg sier at jeg er merkevaresjef er det nok mange som ikke helt skjønner hva det innebærer. Da pleier jeg å si at jeg skal bidra til at folk får en riktig oppfatning av hvem NSB er.

Hva er ditt beste råd til de som er nysgjerrige på å jobbe med markedsføring hos oss?

Det er selvsagt viktig at folk har de riktige faglige kvalifikasjonene. Men skal du jobbe hos oss må du også vise at du har engasjement og entusiasme. Du må være utholdende og stå på selv i vanskelige perioder. Dette er ikke en jobb for pyser. Men det flotte med å jobbe her er at du kan jobbe i et av få store norske selskaper der du selv aktivt kan være med på å forme uttrykket til merkevaren.

Publisert: 15.04.2013, 09.45